Geef je op voor mijn nieuwsbrief vol creatieve tips! Aanmelden
Lieneke Post
Vorige

Stap 1: Het gaat om mensen

Bij de bedrijven die ik als klant heb, gaat het om mensen. Ze hebben een dienst of product waarmee ze mensen wat willen leren,  gelukkiger willen maken of hun leven makkelijker.
 
Hoe teken je een mens?
Boogje – rondje – ogen en een mond – eventueel armen

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Stap 2: Probleem oplossend

Als het goed is, lost jouw dienst of product een probleem op.
 
Voorbeeld 1:
De klant heeft autopech en jij repareert de auto.

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Voorbeeld 2:
Je verkoopt sportschool abonnementen waarmee niet-fitte mensen fit worden.

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Voorbeeld 3: (voor de niet-ondernemer)
Je bakt geweldige taarten voor de verjaardagen van je familie. Een verjaardag met een tompouce van de Hema is wel leuk, maar niet speciaal. Een beetje saai eigenlijk. Een verjaardag met jouw zelfgemaakte taart is echt een feestje!

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Stap 3: Je klant blij maken

Nu zoomen we even in op hoe jouw klant zich voelt. Hoe voelt hij/zij/die zich vóórdat hij wordt geholpen door jou? En hoe voelt hij zich nádat hij geholpen is door jou?

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Voorbeeld 1

  • Je voelt je heel sacherijnig als je met een kapotte auto aan de kant van de weg staat
  • Je bent opgelucht en blij wanneer je goed bent geholpen door de pechhulp en naar huis kunt rijden
Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Voorbeeld 2

  • Je hebt weinig energie, voelt je futloos
  • Na drie maanden sporten in de sportschool voel je sterk en vol levenslust
Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Voorbeeld 3 (voor de niet-ondernemer)

  • Op de verjaardag met Hema tompouce voelen mensen zich neutraal, of verveeld
  • Op de verjaardag met JOUW taart voelen mensen zich enthousiast
Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Oftewel: je klant heeft een probleem waardoor hij een negatieve emotie ervaart, jij lost het op met jouw dienst/product en hij ervaart een positieve emotie. (Als het goed is tenminste, want als hij zich na jouw dienst extra slecht voelt, krijg je een gepeperde google review met maar 1 ster 😉)

Te simpel?

Ik wil zeggen: ‘ga aan de slag!’, maar het is goed mogelijk dat jouw dienstverlening niet zo 1-2-3 te vangen is. Ik geef hier slechts een opzetje. En wat een pechhulp of sportschool doet, weet iedereen. Als jij een wat minder bekende dienstverlening hebt, kan het moeilijk zijn om het om te zetten in een tekening of het wordt tè versimpeld waar je jouw bedrijf geen recht mee doet.

In deze nieuwsbrief kan ik niet verder de diepte in duiken, daarvoor is mijn publiek hier te divers. Maar op 11 oktober 2022 geef ik een stoomcursus illustreren voor ondernemers. Als je het leuk vindt, kan je daarbij zijn, geef je hier op. Ik heb het al eerder genoemd in een nieuwsbrief, maar in juli ging het niet door omdat ik corona had ☹ maar nu alsnog! Daarnaast is altijd mogelijk om een gratis sparsessie aan te vragen via mijn website.

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Deze blog is eerder verstuurd als nieuwsbrief. Wil je ook op de eerste rij zitten? Geef je dan hier op. Welkom bij de club!

Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰

Verder lezen?

Lieneke Post

illustrator & cartoonist