Teken jouw dienstverlening, product of taart 🍰
Stap 1: Het gaat om mensen
Bij de bedrijven die ik als klant heb, gaat het om mensen. Ze hebben een dienst of product waarmee ze mensen wat willen leren, gelukkiger willen maken of hun leven makkelijker.
Hoe teken je een mens?
Boogje – rondje – ogen en een mond – eventueel armen
Stap 2: Probleem oplossend
Als het goed is, lost jouw dienst of product een probleem op.
Voorbeeld 1:
De klant heeft autopech en jij repareert de auto.
Voorbeeld 2:
Je verkoopt sportschool abonnementen waarmee niet-fitte mensen fit worden.
Voorbeeld 3: (voor de niet-ondernemer)
Je bakt geweldige taarten voor de verjaardagen van je familie. Een verjaardag met een tompouce van de Hema is wel leuk, maar niet speciaal. Een beetje saai eigenlijk. Een verjaardag met jouw zelfgemaakte taart is echt een feestje!
Stap 3: Je klant blij maken
Nu zoomen we even in op hoe jouw klant zich voelt. Hoe voelt hij/zij/die zich vóórdat hij wordt geholpen door jou? En hoe voelt hij zich nádat hij geholpen is door jou?
Voorbeeld 1
- Je voelt je heel sacherijnig als je met een kapotte auto aan de kant van de weg staat
- Je bent opgelucht en blij wanneer je goed bent geholpen door de pechhulp en naar huis kunt rijden
Voorbeeld 2
- Je hebt weinig energie, voelt je futloos
- Na drie maanden sporten in de sportschool voel je sterk en vol levenslust
Voorbeeld 3 (voor de niet-ondernemer)
- Op de verjaardag met Hema tompouce voelen mensen zich neutraal, of verveeld
- Op de verjaardag met JOUW taart voelen mensen zich enthousiast
Oftewel: je klant heeft een probleem waardoor hij een negatieve emotie ervaart, jij lost het op met jouw dienst/product en hij ervaart een positieve emotie. (Als het goed is tenminste, want als hij zich na jouw dienst extra slecht voelt, krijg je een gepeperde google review met maar 1 ster 😉)
Te simpel?
Ik wil zeggen: ‘ga aan de slag!’, maar het is goed mogelijk dat jouw dienstverlening niet zo 1-2-3 te vangen is. Ik geef hier slechts een opzetje. En wat een pechhulp of sportschool doet, weet iedereen. Als jij een wat minder bekende dienstverlening hebt, kan het moeilijk zijn om het om te zetten in een tekening of het wordt tè versimpeld waar je jouw bedrijf geen recht mee doet.
In deze nieuwsbrief kan ik niet verder de diepte in duiken, daarvoor is mijn publiek hier te divers. Maar op 11 oktober 2022 geef ik een stoomcursus illustreren voor ondernemers. Als je het leuk vindt, kan je daarbij zijn, geef je hier op. Ik heb het al eerder genoemd in een nieuwsbrief, maar in juli ging het niet door omdat ik corona had ☹ maar nu alsnog! Daarnaast is altijd mogelijk om een gratis sparsessie aan te vragen via mijn website.
Deze blog is eerder verstuurd als nieuwsbrief. Wil je ook op de eerste rij zitten? Geef je dan hier op. Welkom bij de club!